Małgorzata Gutowska-Adamczyk i Wydawnictwo Nasza Księgarnia zapraszają do lektury!

Wśród książek Małgorzaty Gutowskiej-Adamczyk znajdziecie powieści obyczajowe, historyczne, groteskę, powieść autobiograficzną. Zapraszamy do lektury!



wtorek, 24 kwietnia 2012

Dorota Zamojska prezentuje swoje mazurki




Dorota jest naszym stałym gościem. Pamiętacie jej zdjęcia rodzinne? Może nie pamietacie, ale ja pamiętam, że odbyła tez podróż do Gutowa! Dziś Dorota zachwyci Was, jako mistrzyni kuchni.
Oto, co napisała:


W tym roku nieco zaszalałam i wyprodukowałam aż trzy mazurki - co roku robię orzechowy, który jest absolutnie rewelacyjny, bakaliowy też kilka razy już robiłam, a ponieważ znalazłam przepis na mazurek makowy, a makowce moja rodzinka lubi, to postanowiłam go wypróbować.

Wszystkie były pyszne, szkoda, że tą drogą nie można przesłać po kawałku do spróbowania.

A teraz przepisy.

1. Mazurek kruchy z masą makową, przepis z tegorocznej "Przyjaciółki" nr 6/2012.



Składniki:

- ciasto: szklanka mąki, pół margaryny, 5 dag cukru, 1 żółtko, sól,1 łyżka mleka

- masa: 40 dag maku, 5 dag masła, 20 dag cukru, 2 białka, 15 dag bakalii


Sposób wykonania:

Mak wypłucz, zalej wrzątkiem, gotuj 10 min. Odcedź, trzykrotnie zmiel.
Smaż 10 min z masłem, cukrem i bakaliami (np. rodzynki, posiekane migdały, skórka pomarańczowa).

Na ciasto margarynę posiekaj z mąką, cukrem i szczyptą soli. Dodaj żółtko, zagnieć ciasto.
Z ciasta odkrój niewielki kawałek. Resztę rozwałkuj na placek, przełóż do prostokątnej formy, ponakłuwaj. Upiecz na złoty kolor w temp. 200 st. C (ok 15 min).

Ostudzoną masę makową połącz z pianą z białek. Wyłóż na kruchy spód, udekoruj kratką z pozostałego ciasta. Posmaruj j mlekiem. Piecz całość ok 25 min w temp. 190 st. C, udekoruj według uznania.

Tyle przepis oryginalny, ponieważ miałam gotową masę makową, ułatwiłam sobie życie i ją wykorzystałam, dodałam tylko trochę miodu, kieliszek (mały) rumu i duuuuużo bakalii - rodzynki, orzechy, migdały, żurawinę, skórkę pomarańczową, morele suszone. Zrobiłam też ciasto z podwójnej porcji składników i zamiast wylepić ciastem  prostokątną foremkę, zrobiłam 2 placki - jeden w kształcie pisanki i drugi - kurczaka (chociaż byli tacy co się wyśmiewali, że to pszczółka Maja, bo w paski, no ale pisanka była w paski, więc chciałam aby był komplet :-)



2. Mazurek bakaliowy.



Składniki: - 2 prostokątne wafle, duuuuużo bakalii, trochę rumu, gotowa masa kajmakowa z puszki (wystarcza spokojnie na podwójną porcję, czyli 4 wafle).

Wykonanie: bakalie posiekać, dodać rum, kajmak, wymieszać, nałożyć na wafel, wyrównać, przykryć drugim waflem, przycisnąć (najlepiej zostawić na noc) i dekorować - lukrem, czekoladą - czy kto lubi, moje w dwóch odsłonach - w kolorowym lukrze i w czekoladzie.



3. Mazurek orzechowy, przepis z dołączanych do GW wkładek z przepisami "Nowa Kuchnia Polska. Spotkania przy stole" nr 4 z 6 kwietnia 2006.



Składniki:

- ciasto: 40 dag mąki tortowej, 30 dag masła (ja dałam margarynę i masło, z przewagą margaryny), 8 dag cukru pudru, 2 torebki (32 g) cukru waniliowego, 3 żółtka, szczypta soli - wierzch: 20 dag masła, 20 dag miodu gryczanego (ja dałam wielokwiatowy), 50 dag orzechów włoskich, płynna czekolada do dekoracji. Wykonanie: Posiekaj nożem mąkę, masło, cukier puder i cukier waniliowy.

Dodaj żółtka, sól i zagnieć ciasto. Ulep kulę, zawiń ją w folię i włóż do lodówki na godzinę. Następnie rozwałkuj ciasto miedzy dwoma kawałkami folii (wtedy nie przykleja się do walka). Spód powinien być dość cienki - ok 5 mm.

Ciastem wyłóż natłuszczoną formę (duża blacha), uformuj brzegi wysokie na 2 - 3 cm . Przed pieczeniem ponakłuwaj ciasto widelcem. Wstaw do nagrzanego piekarnika, piecz około 20 minut w temperaturze 180 st C. Zrób masę orzechową: w rondlu rozgrzej masło z miodem i dodaj rozdrobnione orzechy.

Chwilę podgrzewaj, mieszając. Odstaw do ostygnięcia. na upieczony spód wyłóż masę orzechową i wyrównaj powierzchnię. Po ostygnięciu udekoruj mazurek cienkimi paseczkami czekolady.

Mazurek orzechowy może nie wygląda zbyt efektownie, ale w smaku jest wspaniały i u mnie znika zawsze jako pierwszy.
Generalnie wszystkie gorąco polecam.


Dorocie serdecznie dziękujemy! Jutro następna prezentacja.

Życzę Wam miłego dnia,
Agata

2 komentarze: